Nincs mese, flottázni kell

Az ingatlanozás egy külön művészet…

Ti mit gondoltok a mai magyar ingatlanpiacról? Szerintem eszméletlen, hogy mik történnek mostanában. Se a bérlőknek, se a tulajoknak, se a gazdaságnak nem jó, ami most van. Egekben vannak az árak, ami a bérlést illeti. Minél kisebb egy lakás, annál drágább. Fontos még persze a jó elhelyezkedés is: a belső pesti kerületekben, illetve Buda jól megközelíthető részein eszeveszett árak vannak, akár bérelni, akár vásárolni szeretne az ember. Bezzeg a vidéki ingatlanok fika pénzért mennek el, semmit nem lehet lényegében tenni azért, hogy jobb áron tudja eladni a tulaj. Ez óriási szakadékot képez a vidéki és a nagyvárosi és budapesti életforma, és életszínvonal között.

A kisebb lakások tehát a „bulinegyedben”, a belvárosban nagyon kelendőek, és sokszor csakis bérbe lehet kivenni őket. Persze, egyre kevesebben vannak, akik ott akarnának lakni életvitel szerűen, hiszen a negyed egyre zajosabb, egyre forgalmasabb, és egyre kezelhetetlenebb a légkör, a hangulat. Sokan állítják, hogy ezt az ingatlanválság nem csak a gazdasági világválság utószele, hanem a külföldi tőkések okozták és okozzák, amit én el is tudok hinni. Egy nagy magyarázat vagy válasz viszont még nem született a témában.

A nagy családi házak, telkek, rossz környéken, nehezen megközelíthető helyeken olcsóbbak. Ezt viszont nem mindenki engedheti meg magának életvitel szempontjából.

Én személy szerint az agglomerációból, Fótról járok be a városba nap mint nap, pedig még akár 5 évvel ezelőtt is ez elképzelhetetlen lett volna számomra. Ami a vízválasztó volt, az a munkahelyem gyors fejlődése, a gépparkjának hatalmas megújítása, és a belső rendszerek felülvizsgálata volt. Ebben nekem is részem volt. Csak hogy értsétek, elmagyarázom, miért is fontos ez a bejárásban.

Azelőtt én is tipikus huszonéves voltam, a tizenegyedik kerületben, Buda a város felé eső részében éltem, ami fontos volt nekem fiatalként. Könnyen elértem a munkahelyemet, a nagy városi csomópontokat, a közlekedési eszközöket, és persze, a bulinegyedet is. Viszont egyre inkább arra mutatott a jövő, hogy hamarosan költöznöm kéne. Az albérletem viszonylag drága volt, a fizetésem nagy része arra ment el, illetve a családomban beállt változások is hajtottak volna előre. Az történt ugyanis, hogy a nagymamám sajnos mozgásában korlátozott lett, ezért egy otthonban kerestünk neki helyet. Ez egy hosszadalmas folyamat volt, és nem is volt olcsó. Ő Fóton lakott, felmerült, hogy mi legyen a lakásával. Feltehetően ugyanis már nem fog visszaköltözni…

A megoldás pofonegyszerűnek tűnt: odaköltözhetnék én. Ezzel viszont több bökkenő is volt. Volt a családban, aki inkább el akarta volna adni, tudjátok milyen ez, mindig megy a vita… Meg aztán iszonyat messze volt a munkahelyemtől. Egyszerűen sehogy sem érte volna meg nekem napi szinten 2-3 órát utazni az otthonom és a meló között, teljesen időpocsékolás lett volna. Ezért jegeltük egy időre a témát.

Érdekes módon, nem sokkal ezután a dilemma után a munkahelyemen előléptettek. Ez nem csak jobb fizetéssel járt, de más juttatásokat is felajánlottak a részemre. Többek között egy céges autót. Ez elsőre még nem tűnt olyan jó ötletnek számomra, mert nem használtam volna ki, illetve garázsom sem volt, hogy a mindennapokban tároljam. Viszont eszembe jutott, hogy ez az autó jelenthetne megoldást a fóti problémára, a lakásra, és a pénzügyeimre is összességében. Ezért beleástam magam a dologba. A főnököm említette, hogy a cég nincs a helyzet magaslatán, ami a céges autók rendszerét illeti: egy kaotikus excelrengetegben vannak nyilvántartva a dolgozóknak kiadott személygépkocsik. Ezt nagy dőreségnek tartottam, úgyhogy elkezdtem megoldást keresni a helyzetre.

Először is a tartós bérletnek, a lízingelés menetének kellett utánanéznem, és egy olyan oldalra bukkantam, ahol egyszerre kaptam ezekről információt, a flottára pedig megoldást. A flottakezeles.hu egy nagyon komplex szolgáltatást nyújtó oldal. A segítségükkel egy kézben tudhatjuk az összes céges autós ügyet kezdve a járművektől a könyvelésig.

A tartós bérletről először is megtudtam, hogy nem pénzügyi termék, hanem jogilag inkább szolgáltatás. Ezzel ellentétben ugye a hitel vagy a lízing pedig pénzügyi termékek. A tartós bérlet esetében a teljes bérleti díj költségként leírható, elkönyvelhető, ami egy vállalkozás, cég számára – akár egyéni vállalkozás akár Kft. – nagy segítség, és jó megoldás a költségek optimalizálására.

Elsőre a tartós bérlet talán drágább megoldásnak tűnhet, mint a lízing, hiszen 2%-kal többet kell érte fizetni. Ez a többlet az iparűzési adó, ami valljuk be, hosszú távon, ekkora pénzmozgások során már jelentős összeget tehet ki. A gyakorlatban viszont tényleg az látszik – és meggyőzőek a cég számai ezzel kapcsolatban -, hogy a tartós bérlet a végén mégiscsak költséghatékonyabb. Míg a hitel, lízing fizetési részletei 0-ra futnak ki, addig a tartós bérlet esetén mindig van egy maradványérték. Nem egyenlő részre vannak bontva a törlesztő részletek. A maradványértéket pedig más fizeti ki helyettünk, hiszen a futamidő végén a flottakezelő értékesíti az autót.

tartós bérlet
tartós bérlet

Összességében a hitelezés esetén áll a pénzünk, a tartós bérlet folyamán viszont likvid marad, és csak részletekben kell a pénzünket az autó használatára költenünk. Aztán ott van még az ÁFA is. Én eddig nem voltam tisztában azzal, hogy az ÁFA a bérelt cégautókat nem érinti, így nem is kell foglalkoznunk vele. Úgy bonyolítja ezt a dolgot a flottakezeles.hu, hogy az általunk kiválasztott cégautót megvásárolja, az ÁFA-t pedig visszaigényli, így mi már csak a nettó autóértékre számolt bérleti díjat vagyunk kötelesek megfizetni. Egy 2012-es rendelet szerint pedig nem csak az autó mentes így az ÁFA-tól, de a használata is, mivel a bérleti díj ÁFA-ja is levonhatóvá vált.

Mivel mi magánhasználatra is szeretnénk kiadni autókat, ezt tartjuk fenntartható és jó megoldásnak, ezért fontos, hogy az ÁFA azért csak az üzleti utak és magán utak arányában igényelhető vissza.

Most lehet, hogy kicsit bonyolultan hangzik az egész, de higyjétek el, ezek a szakemberek tudják a dolgukat. A főnökömmel ezt meg is beszéltem, és már jó ideje ők üzemeltetik a flottánkat. Nagy könnyebbség ez nekünk, és az a visszajelzés, hogy a dolgozók, az autóhasználók is jobban ki tudják használni evégett az autót.

Én ennek a sztorinak köszönhetően tudtam kiköltözni Fótra, hiszen ma már autóval járok munkába. A családom lakásában pedig nem kell bérleti díjat fizetnem, ami miatt jelentős összeget tudtam már eddig is megtakarítani. Úgy veszem észre, másoknak is nagy segítség ez a fajta cafeteria juttatás, adott esetekben nagyobb, mint ha egyszerű fizetésemelés lenne. És persze lehet választani, ez a lényeg! A cégnek nem kell többé amatőr rendszerekben foglalkozni ezzel, mióta kiszerveztük ezt a feladatot, gyakorlatilag semmi dolgunk nincs az autókkal.